Něco z historie Karlína

03.06.2015 00:33

Karlín (německy Karolinenthal) byl založen v r.1817 na Špitálském poli a byl pojmenován na počest manželky císaře Františka I. - Karoliny Augusty . Nachází se mezi Libní a Novým Městem, vymezen Vltavou, úpatím Vítkova, Palmovkou a Libeňským mostem.

Již při jeho založení stála na tomto území Vojenská invalidovna. Ta byla vystavěna v letech 1731 - 1737 z peněz nadace polního podmaršála Petra Strozzi ze Schratenhallu jako ubytovna pro válečné invalidy a jejich rodiny. Pro nedostatek peněz byla realizovaná jen pouhá 1/9 původního projektu.
V 60.letech 20.stol. bylo v sousedství barokní Invalidovny postaveno jedno z prvních pražských panelových sídlišť s názvem odvozeným právě od této barokní stavby.

Nedaleko Invalidovny stojí zámeček Sluncová. Vystavěn byl okolo roku 1780 na spojených vinicích Flanderka a Košťálka.Na konci 18. století byla u zámečku vystavěna grotta - umělá krápníková jeskyně. Okolo roku 1800 byla usedlost přestavěna na klasicistní letohrádek, který roce 1870 koupil továrník Julius Haine (odtud další název zámeček - Hajnovka).

Později v letech1844–1848 byl postaven  další klasicistní objekt  - Karlínská kasárna. Je to unikátní obří komplex, který je také památkově chráněný a momentálně je na prodej za cca 600 milionů .

Na obdélníkovém Karlínském náměstí se nachází zdejší stavební dominanta kostel sv. Cyrila a Metoděje, mohutná trojlodní novorománská basilika, pocházející z let 1854-1863 a náležející svou rozsáhlostí mezi nejpřednější církevní stavby v Čechách. Prostranství má parkovou úpravu se vzrostlými platany, kterou doplňuje dětské hřiště a fontána z růžového hlinitého mramoru. Stojí v parku na náměstí, kam byla osazena roku 1862 při zřizování těchto sadů.

 Po zbourání městských hradeb v 70. letech 19.stol. byly pozemky v Karlíně jedny z nejlevnějších. Proto zde velmi rychle vyrostla řada závodů a obytných domů. Např. už v r.1847 zde byla postavena první pražská plynárna, která zásobovala svítiplynem 200 lamp v centru města. Také Fr. Křižík zde významně podnikal. Pronajal si zde starou tovární budovu. V roce 1896 zprovoznil hlavní část tramvajové trati Florenc–Karlín–Libeň–Vysočany. Po prodloužení a rozvětvení měřila trať 8 km a přepravovala ročně 2 miliony pasažérů; roku 1907 ji odkoupily pražské Elektrické podniky. 

Obytné domy se většinou rozkládaly  blíže k Vítkovu.
Ukázkou novorenesanční architektury je třeba Hudební divadlo Karlín. Provoz divadla byl zahájen 27. srpna 1881. Dále zde hned za kostelem stojí bývalá radnice - nyní Karlínské spektrum (Kollárova ul.) postavená v r.1866.

Náš dům Peckova 306/11 byl postaven také v novorenesančním stylu  r.1885 údajně z financí  Ladislava Rotta, který byl jedním ze synů a osmi dětí Vincence Josefa Rotta, zakladatele firmy V.J.Rott na Malém náměstí v Praze. Náš dům se nachází  mezi křižovatkami s ulicí Pernerovou a Křižíkovou u Karlínského náměstí. Je v rezidenční zóně zděných činžovních domů. Jedná se o lokalitu s kompletní občanskou vybaveností. Tramvajové zastávky jsou od domu cca 250m a stanice metra "Křižíkova" je od nás pěšky asi 700m vzdálena (1 stanice tramvají). Dům i pozemek patří do památkové zóny.

Významnou stavbou v Karlíně je také Negrelliho viadukt zvaný Karlínský.Je to druhý nejstarší most v Praze po Karlově mostě, postavený v letech 1846 až 1850 podle projektu rakouského inženýra Aloise Negrelliho von Mold-Elbe. Tento viadukt spojuje Masarykovo nádraží s Nádražím Bubny. 

Karlín se stal součástí Velké Prahy až v roce 1922, zatímco Libeň jí byla již od r.1902.

V 90.letech byla tranzitní silniční doprava přemístěna blíže k Vltavě a na nové Rohanské nábřeží takže doprava na hlavní Náš  karlínské třídě - Sokolovské ulici se zklidnila.

V r.2002 zcela zatopila a zdevastovala Karlín povodeň, která způsobila pád několika domů a trvalo více než rok než se zde život vrátil k normálu. V r.2006 byla dokončena protipovodňová ochrana Karlína a Libně. V Karlíně probíhá od 21.stol. intenzivní výstavba. Nové objekty se budují převážně mezi Rohanským nábřežím a Vltavou. Ve starém Karlíně se většinou jedná o přestavby nebo dostavby starých továrních objektů.